Audiovizuálne

Audiovizuálne štúdio koláž

Rozhovory s filmovými a televíznymi tvorcami

O remesle, tvorivých prístupoch a kreatívnych výzvach.


  • Môže zvukár ovplyvniť herecký výkon Angeliny Jolie?
  • Prečo je filmová réžia dobrá na kondičku?
  • Aké má výhody nestretnúť Hansa Zimmera?
  • Ako zaplniť basketbalový štadión, keď máte ľudí len na prvé rady?
  • A čo majú barla a ťaví hrb spoločné s herectvom?

Aj na tieto otázky sme našli odpoveď v epizódach, ktoré nájdete nižšie na tejto stránke.

Nič nie je čiernobiele

Paradox, ktorý definuje Audiovizuálne ako tzv. Schrödingerov videopodcast. Sme čiernobiely a pestrý zároveň, čoho dôkazom sú:

  • Hostia z rôznych profesií audiovízie – zvukár, režisér, kameraman, scenárista, dabingová režisérka, herečka, supervízor vizuálnych efektov, skladateľ, či distribútor.
  • Témy zo sveta filmu z perspektívy viacerých remesiel.
  • Hravé intrá, ktoré testujú hranice štúdia.
  • Teasery na nové epizódy v podobe reelsiek s „minútkou“ otázok.

Moderujú filmári Michal Pusztay a Pavol Čižmár.

 

Epizódy

O čom je podcast?

Je filmový zvuk v tieni obrazu? Má zvukár, čo povedať k scenáru? Môže zvukár ovplyvniť hereckú interpretáciu? A ako náš hosť pomohol Angeline Jolie stvárniť opernú speváčku Mariu Callas?

V pilotnej časti Audiovizuálne sme si do štúdia pozvali zvukára Viktora Krivosudského zo SOHOM SOUND.

Napriek tomu, že patrí k mladej generácií slovenských zvukárov, v jeho portfóliu nájdete celovečerné filmy ako Čiara, Amnestie, Obeť, či Invalid a tiež spolupráce s veľkými zahraničnými produkciami.

Remeslu sa učil okrem iných aj od zvukárov ako Christopher Newman (Krstný otec, Exorcista, Amadeus) a Doug Hemphill (Sherlock Holmes, Duna).

Sám svoje skúsenosti odovzdáva študentom ako pedagóg na vysokej škole a organizuje workshopy so zahraničnými zvukármi, čím obohacuje domácu scénu o najnovšie svetové trendy.

My sme sa s Viktorom rozprávali o zvukárskej profesií v rámci celého procesu tvorby, od scenára až po distribúciu, o jeho zvukárskych vzoroch a o filmoch, ktoré ho formovali.

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

O čom je podcast?

Prečo režisér, ktorý nakrúca viac ako 40 rokov, pomenuje svoju produkčnú spoločnosť Titanic? Ako sa dostal Hamlet do rómskej osady? Je dobre premýšľať pri písaní scenára ako divák? A čo sa stane, ak do filmu obsadíte hercov, ktorí sa v skutočnom živote príliš nemusia? Prečo je prospešné občas vpísať do scenára aj niečo, čo sa nedá natočiť?

Aj na tieto otázky nájdete odpovede v prvej časti rozhovoru s režisérom a profesorom Martinom Šulíkom.

Dve dekády po revolúcii bol najvýraznejším slovenským filmovým tvorcom a v tomto období natočil filmy ako Neha, Všetko čo mám rád, Českým levom ocenená Záhrada, Orbis Pictus, Krajinka, či Slnečný štát. V poslednom desaťročí to boli filmy Cigán, Tlmočník, Muž so zajačími ušami a Kôň.

Rozsiahla je aj jeho dokumentárna tvorba, v ktorej mapuje životy iných umelcov. Stojí za rozsiahlym dokumentárnym cyklom Zlatá šedesáta o tvorcoch československej novej vlny, štylizovaným spracovaním denníkov scenáristu Pavla Juráčka s názvom Klíč k určovaní trpaslíku a viacerými dokumentárnymi portrétmi ako napríklad Emília o herečke Emílii Vášáryovej, či mímovi Milanovi Sládekovi.

Viac ako tri dekády pôsobí ako vysokoškolský pedagóg na katedre réžií Filmovej a televíznej fakulte VŠMU.

Odkazy spomenuté v epizóde: Francis Coppola’s Notebook on ‚The Godfather‘: https://youtu.be/awce_j2myQw?si=5MSMXxuEl7wBW2eo

____________________________
Filmársky slovník:

Dotočná – oslava ukončenia natáčania

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

O čom je podcast?

Čo má spoločné Martin Šulík a Quentin Tarantino? Potrebuje režisér dôsledne poznať filmovú technológiu? Čo zachránilo slovenský film? K Dokáže vytvoriť štýl filmu aj narábanie s koňom v panelákovom byte? Ako sa Martin Šulík vysporiadava s rôznorodosťou reakcií na jeho filmy?

Aj na tieto otázky nájdete odpovede v druhej časti rozhovoru s režisérom a profesorom Martinom Šulíkom.

Dve dekády po revolúcii bol najvýraznejším slovenským filmovým tvorcom a v tomto období natočil filmy ako Neha, Všetko čo mám rád, Záhrada, Orbis Pictus, Krajinka, či Slnečný štát. V poslednom desaťročí to boli filmy Cigán, Tlmočník, Muž so zajačími ušami a Kôň.

Rozsiahla je aj jeho dokumentárna tvorba, v ktorej mapuje životy iných umelcov. Stojí za rozsiahlym dokumentárnym cyklom Zlatá šedesáta o tvorcoch československej novej vlny, štylizovaným spracovaním denníkov scenáristu Pavla Juráčka s názvom Klíč k určovaní trpaslíku a viacerými dokumentárnymi portrétmi ako napríklad Emília o herečke Emílii Vášáryovej, či mímovi Milanovi Sládekovi.

Viac ako tri dekády pôsobí ako vysokoškolský pedagóg na katedre réžií Filmovej a televíznej fakulte VŠMU.

__________________________________
Filmársky slovník:
Postprodukcia- Fáza práce na filme po natáčaní(strih obrazu a zvuku, efekty, farbenie obrazu)
AVID, DaVinci resolve- strihové programy
Švenk- pohyb kamery bez jazdy, pohyb kamery akoby len cez hlavu statívu.

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

O čom je podcast?

Čo dodá záberu tzv. „filmovosť“ ? Kto a čo ju pomáha kameramanovi dosiahnuť? Čím kompenzuje kameraman nedostatok času na natáčanie? Aký je rozdiel medzi natáčaním filmu a televízneho seriálu? A  kde všade kameraman berie inšpiráciu?

Na tieto otázky hľadáme odpoveď s kameramanom Nickom Kollárom, ktorý vytvoril vizualitu pre viaceré televízne seriály, reklamy a hudobné videoklipy.

Nick sa nikdy nepýta, čo môže urobiť film preňho, ale čo môže Nick urobiť pre film! A preto sa jeho práca vyznačuje rôznorodými prístupmi, ktoré reagujú na potreby daných projektov. Jeho tvorivý prístup sa vyznačuje snahou preniesť vizualitu celovečerných filmov aj do televíznej produkcie. Má na svedomí výrazný vizuálny štýl komédie Láska horí prenáša a je podpísaný pod seriálmi ako Kriminálka Kraj, Špecialisti a Dáma a Král.

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

O čom je podcast?

Ako sa píše príbeh s antihrdinom a prečo s ním dokážeme sympatizovať? Čo sa dá naučiť o scenáristike zo seriálu Breaking Bad? A čo z počítačového programu? Čo robí príbeh uveriteľným? A prečo nie je dobre zatajovať motiváciu postáv?

Scenárista Miro Šifra je predovšetkým známy ako autor príbehov s kriminálnou zápletkou, no jeho tvorba je tématicky a žánrovo pestrá. Stojí za úspešnými seriálmi Rédl, Zrádci, To se vysvětlí, soudruzi. Adaptoval knihu Dominika Dána Červený kapitán a je autorom scenára k oceňovanému filmu Úsvit a pripravovaných projektov o Mikulášovi Černákovi a o vražde novinára Jána Kuciaka.

Rád buduje príbeh pomocou overených scenáristických štruktúr, aby ich potom v rámci hry s divákom mohol porušovať. Jeho písaniu predchádza poctivý rešerš danej témy, aby spravil svoje príbehy uveriteľnými a naplnil ich jedinečnými detailmi.

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

O čom je podcast?

Čo je dabing za fenomén? Ako sa vyberá herec na dabingovú úlohu? Môže sa v dabingu kreatívne dotvárať originál? Schvaľujú dabing aj pôvodný tvorcovia diela? Ako vznikli prezývky v úvode Priateľov? Čo vyčítal Jaro Filip dabingu?

Štefánia Gorduličová má za sebou viac ako 40-ročnú kariéru dabingovej režisérky. Každoročne režírovala cez 100 filmov či seriálov, z ktorých môžeme vypichnúť kultový seriál Priatelia, Tie roky sedemdesiate či Fargo a z celovečerných filmov- Bláznivá strela, Otec v sukni.

Preferuje, aby bol dabing, čo najvernejší pôvodnému dielu, avšak skôr ako formálnu podobnosť hlasov hľadá podobnosť vo význame. Najpodstatnejšie na dabingovej réžií je podľa nej dokonale poznať hercov, k čomu najviac poslúži divadlo.

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

O čom je podcast?

Ako sa herec dostáva do postavy? Prečo herec Daniel Day-Lewis začal vídavať svojho mrtvého otca? Aký je rozdiel medzi zahraničnou a lokálnou produkciou? Ako veľmi dokáže kostým dotvoriť herecký výkon? Ako súvisia barle a hrby s kvalitou hereckej práce? Je realisticke stvárnenie postavy automaticky pravdivé?

Herecká kariéra Táni Pauhofovej siaha ešte do detských čias, kedy ako 10-ročná účinkovala v televíznom seriály Škriatok. Pod prísnejšou výchovou rodičov však rozmýšľala skôr o práci súdnej lekárky či plastickej chirurgičky. Avšak cez rozhlas a dabing sa dostala k divadlu, filmu a dnes je jednou z najobsadzovanejších herečiek. Jej bohatú kariéru tvoria tituly rôznorodých žánrov – rozprávky, historické filmy, romantické komédie, či drámy.

Za všetky spomeňme napríklad filmy Vlny, Všetko alebo nič, Toman, Lída Baarová, seriály Bez vedomia, Mária Terézia, Terapia, či miniséria Horiaci ker.

Je typ herečky, ktorá potrebuje vnútorne prežívať postavu, čo stojí mnoho fyzických aj mentálnych síl. Preto dáva veľký dôraz na dôkladnú prípravu a aj psychohygienu.

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

O čom je podcast?

Ako vznikajú vizuálne efekty, ktoré nás ohromujú na obrazovkách? Čo zvyšuje realistickosť digitálnych trikov? Koľko agentov ŠTB treba na zaplnenie jedného štadióna:)? Ako sa Tiborovi podarilo presadiť svoj nápad v seriáli Stranger Things? Koľko je práce na efektoch pre jeden dobový záber Podunajských Biskupíc vo filme Ema a smrtihlav? Ako súvisia vizuálne efekty s potrubím?

O tom všetkom (a ešte o niečom navyše) sa dozviete v tejto epizóde. Oplatí sa si pustiť aj obraz, keďže Tibor si pripravil aj zopár ukážok svojej práce.

Tibor Meliš je skúsený VFX supervízor a kompozitór. Vyštudoval odbor vizuálnych efektov na VŠMU a dnes už má za sebou práce na svetoznámych projektoch ako Stranger Things, The Batman, Watchman, Wonder Woman a mnoho ďalších. Jeho vášňou v oblasti vizuálnych efektov je špecializovanie sa na elementy ohňa a dymu, čo zúžitkoval aj v seriály Strange Things, kde sa mu podarilo presadiť svoju predstavu pri zmiznutí postavy Hopera. Viac sa dozviete v našom rozhovore.

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

 

O čom je podcast?

💡 Sledujte aj obraz – v epizóde sú ukážky z filmu MIKI, v ktorých rozoberáme filmovú hudbu a proces tvorby. 💡

🔔 Ak sa vám epizóda páči, nezabudnite dať odber a zdieľať ju s priateľmi! Pomôže nám to rásť a prinášať vám ďalšie zaujímavé rozhovory. 🎧 🎶

Ako sa zo zasneženej búdy s motorkou stane hudobný album a zo šľahača z Ikey hudobný nástroj? A prečo je niekedy lepšie nestretnúť Hansa Zimmera? Čo znamená mať vlastný hudobný štýl a ako ho nájsť? Ako sa dá hraním na hudobný nástroj rozprávať príbeh? S akými svetovými hudobnými legendami Dávid Kollár spolupracuje a čím ho inšpirujú? Prečo film MIKI otvára skladba s punkovým nádychom a z koľkých vrstiev zvukov je zložený „zvuk“ Mikuláša Černáka?

🎸 Kto je Dávid Kollár?

Hudobník, gitarista a skladateľ filmovej hudby, ktorého prístup k hudbe sa vymyká zaužívaným normám. Vďaka jedinečnému zvuku a neustálej chuti experimentovať s nástrojmi a efektmi si získal pozornosť medzinárodnej hudobnej scény. Spolupracoval s hudobníkmi ako Thomas Newman (American Beauty, The Shawshank Redemption), Arve Henriksen (Supersilent), Pat Mastelotto (King Crimson), Steven Wilson (Porcupine Tree). Skomponoval hudbu pre filmy ako Punk je hned, MIKI, ČERNÁK, Comeback.

🏆 Je držiteľom viacerých nominácií a ocenení, vrátane Radio_Head Awards za prínos do hudby (2018) a nahrávku roka v kategórii jazz za album Sculpting in Time (2019).

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

O čom je podcast?

Čo to vlastne je filmová distribúcia? Nakupujú sa filmy ako na Miletičke? Koľko stojí priemerný film? Stúpa cena, keď v ňom hrá Mads Mikkelsen? Nakupuje sa film aj roky pred jeho realizáciou? Ako dokáže prežiť distribúcia artových filmov na slovenskom trhu?

V najnovšej epizóde AUDIOVIZUÁLNE sme vyspovedali Ivana Hronca – filmového distribútora, riaditeľa Film Europe Media Company. Okrem toho, že jeho firma nakupuje európske filmové tituly pre československý trh, usporiadava aj vlastné festivaly – prehliadky festivalových filmov ako Be2can, či festivaly francúzskych alebo severských filmov, Navyše všetky filmy premieta vo vlstných kinách a vo vlastnej televízií. Prečo zvolil takýto biznis model a mnoho ďalšieho zo zákulisia filmovej distribúcie sa dozviete na linkoch nižšie.

Ivan Hronec pôvodne vyštudoval muzikológiu ale cez nákupy filmov pre televíziu Markíza – v 90. rokoch a neskôr pre medzinárodný SPI international sa už nadobro ponoril do svetra filmu, sveta distribúcie, organizácie, propagácie európskeho filmu.

🎙️ Moderujú: Pavol Čižmár a Michal Pusztay

🤝 Partnerom projektu Audiovizuálne je SHAPE Production

🎥 Nahrávané v Podcastovom štúdiu SHAPE

Použitá hudba v intre: Detective – ARCHIMUSIC