5 tipov, ktoré pomôžu pri štarte podcastu

Iste ste sa už stretli s formátom – podcast. No zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo vo svojej podstate so sebou tento typ zvukového streamu prináša? Poďme si to pekne od začiatku rozobrať na drobné.

Čo je to podcast?

Podcast je typ zvukovej nahrávky, ktorý sa streamuje na rôznych online platformách prostredníctvom kanálu RSS. Jeho hlavným obsahom je diskusia dvoch moderátorov alebo monológ podcastera na akúkoľvek tému, ktorá beží v éteri v epizodickom formáte.

Veľkou dilemou začínajúcich podcasterov je – ako zaujať publikum. Či je na to kľúč alebo je to vec spontánnej autenticity je na dlhšiu polemiku. Avšak, týchto 5 tipov zaručene pomôže zorientovať sa na prvý pohľad v zložitej podcastovej produkcii.

Content, content a ešte raz content

Toľkokrát skloňované slovo, no zohráva pravdepodobne tú najdôležitejšiu úlohu. Pokiaľ má autor podcastu už obsahový zámer vymyslený, ponúkame menšiu radu ako, čo najhladšie prichádzať s novým obsahom na spracovanie. Podcast by mal baviť hlavne moderátora pretože to je osoba, ktorá ho posúva bližšie k poslucháčom. Ak o danej téme nebude presvedčený, poslucháč to rýchlo vycíti a dopočúvanie zvukového streamu bude nižšie.
Preto odporúčame podcasterom spísať si na papier témy, ktoré ich zaujímajú. Ide o horúcu aktuálnu tému, ktorú široká verejnosť vyhľadáva? O to lepšie. Práve takéto podcasty si predsa pustí väčšina. Pre mentálny pokoj tvorcu odporúčame pustiť sa do streamovania nových častí až po predpripravení minimálne piatich epizódach. Do karát vám to bude tiež hrať v období, v ktorom vám skrížia nahrávanie iné okolnosti.

Aký je ideálny formát podcastu?

Na túto otázku asi neexistuje správna odpoveď pretože za podcastom, stojí tvár, resp. meno podcastera, ktorý sám najlepšie vie, čo mu je najprirodzenejšie. Dôležité je len kráčať a rásť s podcastom a sem-tam zaexperimentovať. Špeciálne epizódy sú ideálne na skúšanie nových vecí, ktoré môžu dať podcastu nové smerovanie.

Ktoré formáty fičia najviac?

Rozhovory s pozvanými hosťami – klasický dialóg so zaujímavými osobnosťami

Naskriptovaný monológ – podcaster sa v tematickej sérií venuje jednotlivým témam osobitne

Edukačný a vzdelávací formát

News recap – zhrnutie aktuálneho diania vo svete

Najvhodnejšia dĺžka podcastu je...

Priemerná dĺžka podcastu sa vo viacerých zdrojoch uvádza okolo jednej hodiny. Podcast by mal byť však taký dlhý, ako moderátor potrebuje na vypovedanie svojich myšlienok. No dávajte pozor na umelé naťahovanie či naopak rýchle rapkanie. Podcast nemá žiadny časový limit. Tak prečo sa obmedzovať? V prvom rade by mal byť podcast obsažný a taký, aby s nim bol samotný podcaster spokojný.

Kvalitné audio je kľúčom k úspechu

V dnešnej dobe, v ktorej podcasty hrajú prím je štart o niečo ťažší ako tomu bolo pred pár rokmi. Stále však platí, že pre nahrávanie podcastu nepotrebujete veľkú vstupnú investíciu. Ak však chcete držať krok s modernou dobou, oslovovať do podcastu hostí a mať zvuk ako z filmu, skvelou alternatívou je podcastové štúdio. Niektoré z nich už ponúkajú celý balíček služieb a vyriešia hneď niekoľko problémov za vás.
Premenia napríklad audiopodcast na videopodcast, nahraný zvukový materiál postrihajú do finálnej podoby či vyrobia jingle podľa želania. Jedno z takýchto podcastových štúdií nájdete na adrese Kutlíkova 17 v Bratislave.

Podcastové štúdio

Artwork s jasnou identitou

Artwork alebo podcast cover udrie do očí ako prvý. Už od pohľadu je dôležité, aby bol vizuál lahodiaci oku, aby sa obrazovo neodklonil od podstaty podcastu a predovšetkým, aby spĺňal odporúčané technické parametre:

  • PNG alebo JPEG formát
  • Rozlíšenie 72 dpi
  • Štvorcový obrázok
  • 1 400 x 1 400 až 3 000 x 3 000 pixelov

Marek Valovčin

CEO - Shape Production