Podcast je novým fenoménom. Aké boli jeho začiatky?

Podcasty mnohým obohacujú voľný čas a sú už súčasťou našich každodenných životov. Ak ste si mysleli, že sú výdobytkom posledných rokov, tak vás vyvedieme z omylu. Možno budete prekvapení, ale podcast je plnoletým „dospelákom“.

Pravdou je, že veľa z nás nevie, prečo „podcast“ nesie tento názov. Vznikol spojením slova „iPod“, vreckového prehrávača hudby od značky Apple, a slova „broadcast“, ktoré v preklade z angličtiny znamená „vysielanie“. Ak sa na to pozrieme s odstupom, pomenovanie je úplne presné. Podcast je vysielanie uložené v konkrétnom zariadení. Tento termín je natoľko výstižný, že sa zaužíval ako bežný zvrat aj v slovenčine.

Vyvolali podcasty mileniálny boom?

Vznik podcastov sa datuje od roku 2004. Ak si myslíte, že podcasty v roku svojho vzniku zažili raketový štart, tak sa veľmi mýlite. Prvé zahraničné podcastové počiny, ktoré uzreli slnko sveta nemali veľké dosahy ani počutia. Na Slovensku bol ich štart ešte o čosi pomalší. Na prelome rokov 2005 – 2006 začalo s podcastmi slovenské verejnoprávne rádio. Aj keď išlo o masové médium, stále bolo nutné poslucháčov akosi presviedčať, prečo by ich mali počúvať. Na ľudí to moc nefungovalo a niet sa čomu čudovať. Hlavnou výhodou podcastu je, že si ho môžete pustiť kedykoľvek a kdekoľvek vám to vyhovuje. Avšak, v tom čase neexistovali takmer žiadne softvéry, vďaka ktorým by ste si vedeli podcast jednoducho preniesť do zariadenia a vychutnať si ho. Preto samotné počúvanie podcastov bolo v týchto rokoch skôr komunitnou záležitosťou. Rozmach prišiel až neskôr v dvoch vlnách. Prvá vlna dorazila v roku 2010. No tá významnejšia prišla spolu s našimi najčítanejšími denníkmi až o pár rokov neskôr.

Slovenské podcasty v číslach

Začiatky podcastovania na Slovensku mali v réžii hlavne rádiá. Odhaduje sa, že v roku 2006 vzniklo cca 15 – 20 podcastov. Dnes, o 17 rokov neskôr, existuje len na Slovensku okolo 2 500 podcastov, pričom vo svete sa tento počet hýbe okolo 5 miliónov. Ukazuje sa, že podcasty sú čím ďalej tým viac obľúbenejšie médium. Štatistiky odhalili aj fakt, že takmer 50 % Slovákov počúva podcast, resp. vracia sa k svojmu obľúbenému podcastu aspoň raz do týždňa.

Slobodná otvorená platforma

V dnešnom svete, kedy podcast už nespĺňa iba „broadcasting“ funkciu tzn. funkciu vysielania je dobré myslieť pri jeho nahrávaní na množstvo ďalších vecí. Hlavným pilierom je mať zaujímavý content, najlepšie taký, v ktorom sa cítite „doma“. Ale ako už iste viete, na nahrávanie podcastov nemusíte mať špeciálne vzdelanie, takže žiadny strach. Prakticky ho môže robiť ktokoľvek, kto má dobré technické vybavenie. Ak nim nedisponujete, nahrajte svoj podcast v podcastovom štúdiu. Práve tie využívajú herci, influenceri, ale aj spravodajské televízie, či digitálni nadšenci na rozpovedanie svojich tém. Podcastové štúdio vám zabezpečí kvalitné zvukové vybavenie a krásny priestor, ktorý môže vyniknúť aj na videu, ak by ste sa rozhodli svoj podcast povýšiť o video vizuál. Vďaka tejto pomoci a ďalším iným výhodám, ktoré podcastové štúdiá ponúkajú sa môžete plne sústrediť iba na vašu hlavnú prácu podcastera.

Marek Valovčin

CEO - Shape Production